Dr. Morana Lukač

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Englische Sprachwissenschaft

Raum 1.43
Ernst-Lohmeyer-Platz 3
17489 Greifswald

Telefon +49 3834 420 3363
morana.lukacuni-greifswaldde

Sprechzeit (WS 2020/21): nach vorheriger Vereinbarung per E-Mail

Lebenslauf

  geboren in Osijek, Kroatien
2004 – 2009 Studium der Fächer Englisch und Philosophie für das Lehramt an Gymnasien an der Universität Osijek, Kroatien
2009 – 2012 Joint Masterstudium English and American Studies an der Universität Graz, Österreich
2011 – 2012 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Linguistik der Universität Zadar, Kroatien
2012 – 2016 Doktorandin am Institut für Linguistik der Universität Leiden, Niederlande
2018 Promotion im Fach Sprachwissenschaft an der Universität Leiden
2017 – 2020 Dozentin am Institut für Linguistik der Universität Leiden
seit 10/2020 Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Bereich Englische Sprachwissenschaft an der Universität Greifswald

Publikationen

Bücher

  • Lukač, Morana, Joan Beal, Robin Straaijer (Hgg.) i. V. The Routledge Handbook of Prescriptivism. Abingdon, UK: Routledge.
  • Lukač, Morana. 2018. Grassroots prescriptivism. Utrecht: LOT, Netherlands Graduate School of Linguistics.
  • Lukač, Morana. 2013. Germany's Recognition of Croatia and Slovenia: Portrayal of the Events in the British and the US Press. Saarbrücken: AV Akademikerverlag.

Aufsätze in Zeitschriften

  • Lukač, Morana. 2018. “Grassroots Prescriptivism: An analysis of individual speakers’ efforts in maintaining the standard language ideology”. English Today 34(4).
  • Lukač, Morana. 2018. “What is the difference between ‘thus’ and ‘thusly’”. E-rea 15(2).
  • Lukač, Morana. 2016. “Grammar Advice in the Age of Web 2.0: Introducing the new (and keeping the old) language authorities”. English Today 32(2), 2–3.
  • Lukač, Morana. 2016. “Linguistic prescriptivism in letters to the editor”. Journal of Multilingual and Multicultural Development 37(3), 1–13.
  • Lukač, Morana. 2015. “Apostrophe(’)s, who needs them?” English Today 30(3), 3–4.
  • Lukač, Morana und Višnja Pavičić Takač. 2014. “How word choice matters: An analysis of adjective-noun collocations in a corpus of learner essays”. Jezikoslovlje 14(2–3), 385–402.
  • Lukač, Morana, 2013. “Down to the bone: A corpus-based critical discourse analysis of pro-eating disorder blogs”. Jezikoslovlje 12(2), 187–209.

Aufsätze in Sammelbänden

  • Lukač, Morana. i. V. The discursive strategies of pro-ana and anti-ana communities on TikTok. In Laura Cariola (Hg.), The Language of Eating Disorders in Public Discourse. Exeter: Exeter University Press.
  • Lukač, Morana und Adrian Stenton. i. V. Copy editors, (not) all alike. In Morana Lukač, Joan Beal und Robin Straaijer (Hgg.), The Routledge Handbook of Prescriptivism. Abingdon, UK: Routledge.
  • Lukač, Morana und Ingrid Tieken-Boon van Ostade. 2019. Attitudes to flat adverbs and English usage advice. In S. Jansen and L. Siebers (Hgg.), Processes of Change in English - Studies in (Historical) Sociolinguistics. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. 159–82.
  • Lukač, Morana. 2017. From usage guides to language blogs. In Ingrid Tieken-Boon van Ostade (Hg.), English Usage Guides: History, Advice, Attitudes. Oxford: Oxford University Press. 107–26.
  • Lukač, Morana und Robert Gutounig. 2015. From usage guides to Wikipedia. Re-contextualizing the discourse on language use. In Marina Bondi, Silvia Cacchiani und Davide Mazzi (Hgg.), Discourse In and Through the Media: Recontextualizing and Reconceptualizing Expert Discourse. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 315–50.

Blog: https://www.morana-lukac.com/blog

Arbeitsbereiche